BANTUAN E WALLET 2025 (RM1200 & RM900 & RM600) : SEMAK STATUS LAYAK ATAU TIDAK
Berbagai bentuk penyaluran bantuan daripada kerajaan untuk rakyat Malaysia bagi memudakan penerimaan dan penggunaan bantuan dengan selamat termasuk bantuan yang disalurkan ke dalam akaun aplikasi e Wallet dan juga kad pintar (MyKad).
Bagaimanakah untuk mengetahui layak atau tidak bantuan e Wallet? Ikuti panduan semakan status di bawah.
BACA JUGA : BANTUAN EWALLET MADANI 2025 (RM1200 & RM900 & RM600) : SEMAK STATUS LAYAK ATAU TIDAK

BANTUAN E WALLET 2025
Terdapat dua (2) jenis bantuan disalurkan secara tanpa tunai (cashless) iaitu melalui akaun aplikasi e Wallet di bawah Kerajaan Negeri Selangor dan melalui kad pintar (MyKad) di bawah Kerajaan Persekutuan.
Yang mana kedua-duanya disalurkan setiap bulan bagi membantu menampung kos pembelian barangan keperluan asas rakyat yang berpendapatan rendah dan pendapatan sederhana.
KADAR AMAUN BANTUAN E WALLET
Amaun yang disalurkan melalui dua (2) kaedah adalah berbeza setiap bulan seperti berikut :
- Melalui Akaun Aplikasi e Wallet :
- RM3,600 (RM300 setiap bulan).
- Melalui Akaun Kad Pintar (MyKad) :
- RM1,200 (RM100 setiap bulan).
- RM900 (RM100 setiap bulan).
- RM600 (RM50 setiap bulan).
- RM450 (RM50 setiap bulan).
SEMAK STATUS BANTUAN E WALLET
Bagi yang ingin mengetahui status layak atau tidak menerima Bantuan RM1200, RM900 dan RM600 bagi tahun 2025, sila sema pada pautan di bawah :
- Panduan Semak Status Bantuan e Wallet :
- Sila klik pada pautan di sini : https://bingkasselangor.com/.
- Pada halaman utama, klik pada [Semak Status Permohonan].
- Masukkan nombor telefon tanpa (-) contoh : 0123456789.
- Kemudian, Masukkan kata laluan yang telah didaftarkan dengan betul.
- Seterusnya, klik pada butang [Log Masuk].
- Klik pada butang [Semakan Status].
- Status penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
- Panduan Semak Status Bantuan MyKad :
- Sila klik pada pautan di sini : https://mykasih.com.my/.
- Pada halaman utama tersebut, sila klik pada [SEMAK STATUS].
- Masukkan Nombor Kad pengenalan dengan betul tanpa (-) Contoh : 830230115678.
- Seterusnya, masukkan Kod Captcha yang betul berdasarkan imej yang diberikan.
- Kemudian, klik pada butang [Semak Status].
- Status penerima akan dipaparkan.
- Selesai.
RUJUKAN
Sekiranya anda mempunyai sebarang persoalan atau pertanyaan berkaitan Bantuan MyKASIH, anda boleh rujuk pihak berwajib seperti di bawah :
- Talian Bantuan : (603) 7720 1800 / (603) 7720 1900
- Laman Bantuan : https://mykasih.com.my/contact-us/.
- Alamat E-mel : [email protected]
PENAFIAN
Berdasarkan maklumat di atas, pihak kami hanya berkongsi informasi berkaitan bantuan yang disediakan oleh Kerajaan Malaysia bertujuan untuk berkongsi, memberi manfaat dan memudahkan carian pengguna. Tajuk dan kata kunci di atas di tulis berdasarkan carian ramai pengguna yang diambil daripada sumber enjin carian.
Di sini kami tidak sama sekali meminta sebarang maklumat pengguna atau pelawat dan tidak pernah mengenakan sebarang bayaran berdasarkan maklumat yang telah kami kongsikan.
Tujuan penulisan ini untuk berkongsi informasi terkini dan maklumat yang sahih bagi memudahkan pelawat laman web ini mendapat info terbaru tentang bantuan.
Artikel ini ditulis berdasarkan sumber sahih di : https://mykasih.com.my/food-aid-programme/sara/faq/.